تغذیه بعد از ماه رمضان

تغذیه بعد از ماه رمضان

بدن مکانیسم‌های تنظیم کننده‌ای دارد که میزان مصرف و سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند. در طی روزه‌داری این مکانیسم‌ها به صورت ویژه فعال می‌شوند و سوخته شدن موثر چربی بدن را تنظیم می‌کنند.

بدن افراد لاغر یا با وزن طبیعی ماه رمضان فرصت پیدا می‌کند تا این چربی ها را از ذخایر آن آزاد و مصرف کند. در نتیجه  پس از پایان روزه داری، بدن به جای از  چربی های تازه و مناسب تری استفاده می‌کند.

در صورتی که بعد از ماه مبارک رمضان از رژیم غذایی متعادل و متنوع و با چربی کم استفاده نشود چربی های غذا دوباره به چربی‌های ذخیره و قهوه ای تبدیل می‌شوند که باعث افزایش چربی و اضافه وزن می‌شود. از دیگر پیامد‌های آن ممکن است منجر به و فشار خون یا حتی سکته های قلبی و مغزی و سایر بیماری‌ها شود.

پرخوری بلافاصله بعد از ماه رمضان علاوه بر اینکه امکان افزایش اسیداوریک و کلسترول را فراهم می کند، می تواند منجر به سوء هاضمه و آسیب دستگاه گوارش شود. لذا توصیه می‌شود در ابتدا از غذاهای سنگین استفاده نشود تا بدن به تغییرات جدید عادت کند.

مصرف نوشابه‌های گازدار، سیگار و قلیان و دیگر عادت‌های غذایی مضر،‌ در این ماه کنار گذاشته می‌شود و یا مصرف آن بسیار کاهش می‌یابد. چه بهتر که عادت جدید، جایگزین عادت‌های اشتباه غذایی گردد.
اگر قرار است میان وعده هایی به عادات غذایی اضافه شود، توصیه می‌شود میان وعده های سبک مانند میوه و سبزیجات باشد و در طی روز نیز از آب و مایعات بیشتر از غذاهای خشن استفاده شود.

برای عادت کردن دستگاه گوارش به شرایط جدید،‌بهتر است برای وعده های نهار در اولین روزهای بعد از ماه رمضان از غذاهای سبک و کم حجم و کم چرب مانند مرغ و ماهی، غذاهای آب پز و سبزیجات پخته استفاده شود.